Honlapunkon keresztül felveheted a kapcsolatot a környezetedben élő, hozzád hasonlóan elhivatott kiskert tulajdonosokkal, megtalálhatod a mások által szervezett magbörzéket, amelyeken részt vehetsz. De ne állj meg ezen a szinten, szervezz lakóhelyeden MAGBÖRZÉT, ahol a saját termesztésű magokat és a hozzájuk kapcsolódó tudást is megoszthatják egymással a résztvevők! Itt megtalálod a szervezés legfontosabb tudnivalóit.
1. Keress szervezőtársakat!
Úgy érzed egyedül nagy falat lenne a szervezés? Hívj meg barátokat, környékbeli lelkes kiskerteseket vagy facebookon keress szervezőtársakat, akiknek egy teadélutánon elmesélheted a tervedet. Ha záporoznak az ötletek, megvan a közös célotok, megvan a FLOW ☺, megalakult a szervező csapatod! A beszélgetés lezárásaként találjátok ki, milyen felületen fogtok kommunikálni a szervezésről (zárt facebook csoport vagy email levlista) és mindenképpen írjátok össze mik a teendők + határidők + ki milyen feladatokat vállal!
2. Hol legyen a helyszín?
Érdemes olyan központi, fedett, lehetőleg fűtött, mosdóval rendelkező helyet keresni, ahol 30-100 ember, 10-15 asztal kényelmesen elfér (pl: iskolák, óvodák, faluház, művház, piac csarnok, civil közösségi terek). TIPP: Ha a kezdeményezésetek közösségi hasznáról meséltek a kiszemelt helyszín vezetőjének, jó eséllyel megkapjátok a helyszínt ingyen, esetleg némi rezsihozzájárulás fejében. ;)
3. Időpont kitűzése!
Több őszi / téli / kora tavaszi hétvégét érdemes kinézni, ami biztos jó a szervező csapatnak és amit leegyeztettek a kiszemelt helyszínnel is.
4. Program pontos összeállítása
Helyszín + Időpont lefixálva! Ideje pontosítani hogyan fog kinézni az a nap.
Rajtatok áll, hogy milyen lesz az esemény ritmusa:
- délelőttire
- délutánira
- vagy egész naposra tervezitek
A magcsere mellett, lesz-e egyéb program:
- a kert/magfogás témához kapcsolódó beszélgetés, előadás
- szezonális termések kóstolója
- helyi fajták megismerése
- könyvek, kiadványok ismertetése
- magfogás/tárolás workshop
- témához kapcsolódó filmvetítés
Egyéb ötlet, amely izgalmasabbá és színesebbé teszi az emberek számára azt a napot:
- kézműves foglalkozás természetes anyagokkal
- gyermek játszóház, mesemondás
- bio büfé, gyógynövényes teaház
TIPP: Mérjétek fel, mire van valóban igény és mire van kapacitásotok! Minden programhoz rendeljetek egy felelőst, hogy biztosan legyen gazdája a feladatoknak. ;)
5. Hirdetés
Ha már teljesen fix a program (helyszín, időpont, előadók), még időben, legalább 1 hónappal az esemény előtt érdemes elkezdeni híresztelni.
- Készítsetek plakátot, melyet nyomtatva (utcai hirdetőtáblákon, piacok, közintézmények hirdetőfelületein) és online (zöld levelezőlistákon, emailben, közösségi oldalakon) is lehet használni. A plakáton tedd egyértelművé a program lényegét, lefolyását!
- Hozzatok létre facebook eseményt a résztvevőnek! Ez egy szuper lehetőség! Használjátok ezt a felületet kapcsolatépítésre, osszatok meg érdekes és hasznos információkat fajtákról, magfogásról, ki milyen maggal készül a börzére, ki mit keres. Írjatok érdekes információkat a tervezett előadásokról. Ismertessétek a magbörzétek szabályait, menetrendjét, programját.
- Küldjetek meghívót a helyi sajtónak, esetleg adjatok interjút.
- Küldjétek el a plakátotokat a Magháznak, hogy mi is hirdethessük!!!
Ezen a linket megnézhetitek, hogyan készültek a szervezők a IX. Szegedi Magbörzére. Magbörze-szervezőknek érdemes az összes bejegyzésen végigfutni.
6. Előkészület
Az esemény előtti napokban tartsatok egy szervezői megbeszélést, ahol:
- Átbeszélitek, hogy mik lesznek az alapszabályok, amit a részvevőkkel is ismertettek: milyen magok vehetnek részt a börzén, milyen magok kizártak (gmo, csávázott, boltban vásárolt, nem saját magfogás, hibrid), mi a teendő, ha valaki nem tud még saját maggal részt venni a cserében stb.
- Összeszeditek a magbörzén használatos eszközöket (papír, magtasakok, tollak, ollók, papírok, ragasztók, terítők stb.)
- Elkészítitek a feliratokat, amiket kiraktok a helyszínen: Magbörze, Regisztráció, Magbörze szabályai, Büfé, WC, Előadások, Gyerekjátszóház, a nap programja (ebből többet is érdemes kifüggeszteni)
- Tisztázzátok a feladatköröket, ki mit csinál majd és mire van szüksége: helyszín berendezése/visszarendezése asztalokkal, feliratok kiragasztása, regisztrációs asztalnál az érkezők fogadása tájékoztatása, előadóterem berendezése, előadók fogadása, felkonferálása, sajtónak interjút adni stb.
7. A magbörze napja
- A regisztrációnál kérjetek elérhetőséget a résztvevőktől (hogy a jövő évi magbörzére meghívhassátok őket ;)) és ismertessétek a magbörze menetét, szabályait. Figyeljetek az adatvédelmi szabályok betartására!
- Fontos, hogy az előadáshoz/fotó vagy filmvetítéshez szükséges technika készen álljon (laptop, a projektor és a pendrive összehangolható és működik, van hosszabbító, van vetítővászon, biztosítható a sötétítés a teremben).
- Készítsetek fotókat, videókat. Ha aktívak vagytok a közösségi média felületein jelentkezzetek be élőben, osszatok meg képeket, videókat.
- Ha vége az eseménynek, ünnepeljétek meg magatokat, mert szuperek vagytok! Utólag is teremtsetek alkalmat a tapasztalatok megosztására, mi működött jól, mit kellene esetleg jövőre másképp csinálni.